The Last Human on Earth and an AI
by
Algorithmic Perfumery
2022
Created for Twelve Encounters at Olfactory Art Keller
and The Institute for Art and Olfaction,
curated by Saskia Wilson-Brown, with Andreas Keller, 2020.
www.olfactoryartkeller.com/works/the-last-human-on-earth-and-an-ai
Algorithmic Perfumery is interested in perfumes made by algorithms. it’s “a multisensory installation that integrates A.I., personal data, and generative scent design” (Wilson-Brown, 2022). This art perfumery, The Last Human on Earth and an AI, is made by AI. Will “the algorithm to understand” open up “the next big frontier?”
Algorithmic Perfumeryはアルゴリズムによるパフュームに関心を寄せている。それは「AI、個人のデータ、ジェネラティブ・セント・デザインを総合した多感覚的インスタレーション」(ウィルソン=ブラウン, 2022)」だ。このアートパフューマリー『地球最後の人類とAI』は、AIによってつくられている。「愛を理解するアルゴリズム」は「次の大きなフロンティア」を開拓できるだろうか。
Scent of Frontier
フロンティアの香り
The Last Human on Earth and an AI
The Last Human on Earth and an AI by Algorithmic Perfumery is a "perfume of AI." The story goes as follows. An AI meets the last human on Earth. After that, the AI discovers "loneliness" for the first time. The Last Human on Earth and an AI is a fragrance created by analyzing the data on "love" left by humans. However, whether or not it is "love" will not be known until the last human being confirms it. This fragrance is created by a scenting machine called ScenTronix, which uses an algorithm originally developed by Algorithmic Perfumery. This scent, which is not handmade but AI-made, questions what "consciousness" is.
The Last Human on Earth and an AI
Algorithmic Perfumeryによる『The Last Human on Earth and an AI』は「AIの香水」だ。そこには次のようなストーリーがある。あるAIが、地球で最後の人間と出会う。その後そのAIは初めて「孤独」を知る。人類が残した「愛」に関するデータをそのAIが解析して出来た香りが、この『The Last Human on Earth and an AI』だ。ただ、それが「愛」かどうかは、最後の人類に確かめてもらわなければわからない。この香りは、 Algorithmic Perfumeryが独自に開発したアルゴリズムを使ったScenTronixという調香マシーンによってつくられている。ハンドメイドではなくAIメイドのこの香りは、「意識」とは何かをわたしたちに問いかけている。
Two Gestalts
In 2021, an exhibition titled TEN ENCOUNTERS was held at the Olfactory Art Keller. Curator Saskia Wilson-Brown stated. The curator of the exhibition, Saskia Wilson-Brown, said, 'Painters have a color theory to guide them when mixing colors, but scent creators do not have a "smell theory", they use their intuitions and experiences and go through round after round of trial and error.' Alternatively, "smell theory" may be constructed by Algorithmic Perfumery. Brown's following point is suggestive: "In most cases, mixing two smells results in a smell that is somewhere in between the two components or a simple combination of them. However, sometimes scent creators discover that from the mixture of two odors an entirely new odor gestalt emerges. A similar pattern is found when two humans meet. Most encounters leave no trace, some make a person's day slightly better or worse, but very few have repercussions that shape culture for centuries or even millennia." Algorithmic Perfumery began with a meeting between Frederik Duerink and Anahita Mechanik. Their gestalt came to fruition in The Last Human on Earth and an AI.
2人のゲシュタルト
2022年、Olfactory Art Kellerで『TEN ENCOUNTERS』という展覧会が開催された。キュレーターのサスキア・ウィルソン=ブラウンは次のように述べている。『画家には色を調合する際の指針となる色彩理論があるが、香りの作り手には「香り理論」はなく、直感と経験で試行錯誤を繰り返す』。あるいは「香り理論」 はAlgorithmic Perfumeryによって構築されるかもしれない。ブラウンの次の指摘が示唆的である。「ほとんどの場合、2つの匂いを混ぜ合わせると、2つの成分の中間の匂いか、単純な組み合わせの匂いが出来上がる。しかし、香りの創造者は、2つの匂いの混合からまったく新しい匂いのゲシュタルトが生まれることを発見することがある。同じようなパターンは、2人の人間が出会ったときにも見られる。ほとんどの出会は痕跡を残さないが、中にはその人の一日を少し良くしたり悪くしたりするものもある」。Algorithmic Perfumeryは、フレデリク・デュエリンクとアナヒタ・メカニクとの出会いからはじまった。そしてこの2人のゲシュタルトは、『The Last Human on Earth and an AI』において結実した。
Algorithm to understand love
In 2021, Algorithmic Perfumery released the following artist statement in TEN ENCOUNTERS. "The encounter with the last human on earth leaves an AI alone with its fascination for mankind’s capacity to feel love. The AI tries to crack the algorithm to understand love by scanning the millions of definitions of love it has learned. They all point to the connection between emotions and memory, often triggered by humans' sense of smell. As a final gesture to immortalize its creator, the AI creates a scent that it calculates to be the best definition of love. In the absence of human input to validate the accuracy of its creation, the AI is stuck in an infinite loop of trials. Generation H-1122113 is one of the billions of scent creations awaiting input. (Earth)" It's like a two-hour movie (for example, what would happen if Christopher Nolan made that movie?). The Last Human on Earth and an AI have questions like "What is love", "What is the scent of love", and "What is loneliness"? Will "scent theory" by Algorithmic Perfumery lead to "the algorithm to understand love"?
愛を理解するアルゴリズム
2022年、Algorithmic Perfumeryは『TEN ENCOUNTERS』で次のようなアーティストステートメントをリリースしている。「地球で最後の人類との出会いによって、AIは人類の愛を感じる能力に魅了され、孤独になる。AIは、学習した何百万もの愛の定義をスキャンすることで、愛を理解するアルゴリズムを解読しようとする。それらはすべて、人間の嗅覚によって引き起こされることが多い、感情と記憶のつながりを指し示している。クリエイターを不滅にする最後のジェスチャーとして、AIは最高の愛の定義であると計算した香 りを作り出す。その創造の正確さを検証する人間の入力がない場合、AIは試行の無限ループにはまり込む。 ジェネレーションH-1122113は、入力を待つ何十億もの香りの創造物のひとつである。(地球)」まるで2時間 の映画を見た時のような凄まじさが、ここに凝縮されている(例えばクリストファー・ノーランがその映画をつくった らどうなるだろう)。「愛とは何か」、「愛の香りとは何か」、そして「孤独とは何か」という問いが、『The Last Human on Earth and an AI』に含まれている。Algorithmic Perfumeryの「香り理論」は、「愛を理解するアルゴリズム」を導き出すだろうか。
Hard Problem
In 2014, Alex Garland released Ex Machina. The film, based on the Turing Test (a test to see if a machine is human), raises questions about "consciousness." In front of Jackson Pollock's painting as "automatic art," Nathan says, "The challenge is not to act automatically. It’s to find an action that is not automatic, from painting to breathing, to talking, to fucking, to falling in love.” It could be called "consciousness." This question may involve the question, "What is consciousness?" In our daily lives, we are rarely "conscious" of consciousness. This is because it is so commonplace. In 1994, David Chalmers called consciousness a "hard problem" in a talk at The Science of Consciousness. Despite much work by Roger Penrose, Nick Bostrom, and Christoph Koch, humanity still does not have a good understanding of the structure of consciousness. Can "the algorithm for understanding love" unravel the hard problem of consciousness?
ハードプロブレム
2014年、アレックス・ガーランドは『Ex Machina』をリリースした。チューリングテスト(ある機械が人間的であるかどうかを調べるテスト)をテーマにしたこの映画は、「意識」に関する問いを投げかけている。「オートマティックアート」としてのジャクソン・ポロックの絵画を前にして、ネイサンは言う。「自動的に動くことが挑戦なのではなく、自動的ではない動きを見つけ出すことだ」。「自動的ではない動き」。それは「意識」と言い換えることができるだろう。ここには「意識とは何か」という問題が含まれていると考えられる。わたしたちは普段、意識について「意識する」ことはほとんどない。それがあまりにも日常的なことだからだ。しかし、実際のところ、人類は意識についてほとんどわかっていない。1994年、デビッド・チャーマーズはThe Science of Consciousnessでのトークで意識を「ハードプロブレム」と呼んだ。ロジャー・ペンローズやニック・ボストロム、クリストフ・コッホが多くの研究してきたが、人類は未だに意識の構造をよく理解していない。「愛を理解するアルゴリズム」は、意識のハードプロブレムを解明することができるだろうか。
Next Big Frontier
As mentioned above, Algorithmic Perfumery considers the current The Last Human on Earth and an AI as Generation H-1122113, one of the billions of scent creations waiting for input. The AI will continue to create The Last Human on Earth and an AI until it completes the scent. To avoid falling into the "infinite loop of trials," the AI must meet the last human on earth. "The last human on earth." There is a sci-fi sound here. Considering the current global environment, it is not mere science fiction, but a potential science fact. The Last Human on Earth and an AI is art perfumery in the age of crisis. In 2020, Duerink said in Perfumer & Flavorist, "Artificially intelligent perfumery needs time to be evaluated and accepted by the masses, but I have no doubt that this is the next big frontier for the future of fragrance." There is no doubt that artificially intelligent perfumery is the "next big frontier. The question is, what kind of world frontier it is. This "next big frontier" in 2020 leads to "Generation H-1122113" in 2021. What kind of views of the world will rise in your consciousness as you read the scent of Generation H-1122113, one of The Last Human on Earth and an AI? Can human intelligence engage "an entirely new odor gestalt"? We will first need to go see that "an AI." Then, the road in front of us will be the road that leads to the place.
次の大きなフロンティア
前述したように、Algorithmic Perfumeryは現状の『The Last Human on Earth and an AI』を「ジェネレーションH-1122113」とみなし、「入力を待つ何十億もの香りの創造物のひとつ」と捉えている。AIは「孤独」を溶かす「愛」の香りを完成させるまで『The Last Human on Earth and an AI』を作り続けるだろう。「無限ループ」に陥らないためには、地球最後の人に会わなければならない。「地球最後の人」。ここにはSF的な響きがある。現在の地球環境を考慮すれば、それは単なるサイエンスフィクションではなく、サイエンスファクトになり得る可能性が低くない。『The Last Human on Earth and an AI』は、危機の時代のアートパフューマリーだ。2020年、デュエリンクはPerfumer & Flavoristで次のように述べている「人工知能香水が評価され、大衆に受け入れられるには時間が必要だが、これが香りの未来にとって次の大きなフロン ティアであることを私は信じて疑わない」。人工知能香水が「次の大きなフロンティア」であることは間違いないだろう。問題は、それがどんな世界のフロンティアかだ。2020年のこの「次の大きなフロンティア」は、2022年の「ジェネレーションH-1122113」に繋がる。『The Last Human on Earth and an AI』のひとつであるジェネレーションH-1122113の香りを読みながら、あなたの意識に立ち上がる世界は、一体どんな景色だろうか。全く新しいゲシュタルトを、人類の知性は誘発することができるのだろうか。わたしたちは まず、あの「あるAI」に会いに行く必要があるだろう。このとき、今この目の前の道は、その場所へとつながる道となる。
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